Turbotræner Program

Vigtig personlig 6 Trins Optimering

Dette er en vigtig personlig 6 Trins Optimering som har til formål at klarlægge dine personlige prioriterer i forhold til det du gerne vil med dit liv.

Resultatet af 6 Trins Optimeringen giver et overblik så du lettere kan prioritere din hverdag i forhold til de mål du har sat dig.

De 6 trin søger for at du logisk bygger indholdet af dit daglige liv op f.eks. i forhold til arbejde, familie, venner og cykeltræning. Herefter prioriteres indholdet i forhold til hvor du gerne vil hen, ikke kun resultatmæssigt som cykelrytter men også som menneske. Det handler om at prioritere din dagligdags gøremål op imod hindanden således at du har klarhed på hvilken energi du vil tillægge de forskellige elementer. Cykeltræning er måske ikke din 1. prioritering i forhold til noget andet, og er måske heller ikke nødt til at være det i forhold til de mål du har sat dig som cykelrytter.

Der bør tages hensyn til følgende 6 kerneområder:

1: Hvem er du?

  • Din alder.
  • Vægt.
  • Højde.
  • Din hverdags opbygning. (arbejde, studie, andet).
  • Familiemæssige forhold.
  • Dine styrker og svagheder.

2: Hvor er du?

  • Fysiske niveau.
  • Tekniske niveau.
  • Hvor mange års erfaring?
  • Hvor mange km/timer træner du årligt?
  • Hvor mange km/timer træner du om ugen?
  • Er træningen jævnt fordelt over året?
  • Hvor mange år har du, i træk, trænet jævnt fordelt over året?
  • Resultatmæssige niveau. Placering(er) i løb, eller andre målbare punkter.
  • Eventuelt angivelse af klasse (for licensryttere).

3: Hvor vil du hen? (Din overordnede målsætning)

  • Fysiske niveau.
  • Tekniske niveau.
  • Resultatmæssige niveau. Placering(er) i løb, eller andre målbare punkter.

4: Hvilke krav stiller det til dig for, at du kan nå din overordnede målsætning?

  • Bør du træne mere konstant?
  • Skal du måske træne anderledes?
  • Evt. ændring af arbejdstider?
  • Skal eller vil du tabe dig?
  • Skal din styrke øges?
  • Skal din psyke styrkes?
  • Skal du forbedre dine taktiske evner?
  • Skal du forbedre dine tekniske evner?

5: Hvordan prioriterer du det, at træne i dag?

  • Hvor ligger det, at træne på cykel i forhold til familie, kone, kæreste, arbejde og studie?
  • Har du familiære pligter som går forud for din træning?
  • Er der andre forhold der smitter af på dine prioriteringer?

6: Kræver det ændringer i dine prioriteringer for, at opnå din målsætning?

  • Er du nødt til, at prioritere træning på cyklen højere end i dag? Og evt. hvordan løses dette i praksis?
  • Påvirker dine ændrede prioriteringer din familie eller nærmeste?
  • Skal din familie eller nærmeste inddrages i dine valg?

Punkterne har jeg sat op som spørgsmål, da det er lettest, at forholde sig til et direkte spørgsmål. Punkt 1 og 2, er forholdsvis lette at svare på for dig, da det er faktuelle data, eller ting der allerede er sket

Sværere bliver det med punkt 3, 4 og 5, da det er mål du ønsker skal ske i fremtiden, og analyser af dig selv og det liv du lever, sat op imod din målsætning.

Er der fornuftig sammenhæng imellem målsætning, dine evner og de nødvendige prioriteringer du er villig til at tage? Det er et slags serviceeftersyn på din livsstil og ønsker for fremtiden, og teknikken der benyttes kan også bruges i andre sammenhænge.
Det er en sund proces, at stille sig selv kritisk overfor disse spørgsmål, og ikke mindst få sine tanker skrevet ned. Det kan tage lidt tid, men jeg håber, at du vil føle det spændende og motiverende, at kigge på din udvikling som cykelrytter fra en anderledes vinkel end det du ellers normalt støder på.

Rytter feedback

Niclas: "Træningen går super! Og for at det ikke skal være løgn, vandt jeg årets første MTB marathon i Silkeborg. Så jeg er bare tilfreds!"

Klaus: "Har aldrig været i så god form som nu, og så har jeg tabt 5 kg!"

Cykeltræningsprogram

shimano campagnolo sram polar powertap srm stages garmin

'