Tips til korrekt ernæring også for cykelryttere

Det glykemiske index er en liste der inden for de senere år er opdaget, som hurtigt beskrevet, viser hvor stort insulinsvaret er for en fødevaregruppe. Denne liste indeholder tips til korrekt ernæring for alle mennesker især også for cykelryttere og andre sportsfolk.

Beskrevet med ord vi alle forstår, er høj glykemiske fødevarer ikke nødvendigvis usunde. Men fødevarer som ligger højt i det glykemiske indeks, sætter sig som fedt hvis ikke det forbrændes.

Tips til korrekt ernæring for cykelrytter og andre:

  • Du bør spise varieret med fokus på kvalitet.
  • 40 procent af din kost bør bestå af frugt og grøntsager.
  • Af de essentielle næringsstoffer, såsom kulhydrater, bør du spise komplekse kulhydrater.
  • Spis derfor økologiske brune ris, som kræver lidt længere kogetid, men næringsmæssigt er det langt bedre, og ligger lavt på det glykemiske indeks.
  • Spis kvalitetspasta lavet af Spelt hvedemel eller endnu bedre Emmer.

Generelt skal du spise komplekse kulhydrater såsom ris, pasta og kartofler. Det er kulhydrater der er essentielle for, at musklerne arbejder optimalt. Essentielt betyder livsnødvendigt. Angående ris og pasta er det en fejlslagen oplysning generelt at tro, at bare du spiser ris og pasta bliver du sund og slank.

Almindelige hvide ris og pasta hører til den høj glykemiske fødevaregruppe. De indeholder rigtigt nok mange kulhydrater til gavn for dine energidepoter, men hvide ris og pasta, som du finder forrest på hylden i dit supermarked, er hovedsageligt produceret med almindeligt hvedemel. Selve fedtprocenten er lav på disse fødevarer, men faktisk kan det være ret så fedende at indtage disse fødevarer i for store mængder.

Økologiske og fiberrige produkter er det du skal gå efterSom cykelrytter forbrændes der mange kulhydrater, men mange spiser for mange af de højglykemiske fødevarer, set i forhold til det der forbrændes. Lidt forenklet kan man sige, at kroppen forbrænder de fødevarer der ligger øverst i det indeks først, og så derned efter. Det vil sige, at hvis ikke du indtager de fødevarer der er i den øverste halvdel, går kroppen ind og tager det næste på listen som findes i kroppen.

Sukker står øverst på denne liste, og altså hvide ris, samt pasta og hvidt brød lavet af almindeligt hvedemel kommer lige efter! Men hvad kan jeg så spise, kan du med rette spørge dig selv?

Det er kvalitet, ligger lavt på det glykemiske indeks og det smages med det samme! Disse madvarer ligger typisk ikke forrest på hylderne i supermarkedet, så kig dig godt for. Har de ikke disse varer i dit supermarked, så spørg efter dem. Vil de ikke bestille det hjem til dig, så find dig et andet sted at handle. Det er vigtigt for en cykelrytter, at kosten er baseret på kvalitet. Det smages, og skaber det bedste udgangspunkt for, at restituere og ikke skulle kæmpe med for mange kilo på sidebenene.

Køb altid økologisk. Det er bevist, at disse produkter indeholder mere næring. Benyt f.eks. et par gulerødder med en grov bolle som det ene ”mellemmåltid” og 1-2 protein barer som det andet ”mellemmåltid”.

FormTop Citater

"Enhver kan træne så det sortner for øjnene - kun få evner at træne optimalt"

"Stor fremgang skabes ikke med styrke alene.  Vedholdenhed er en lige så vigtig faktor"

"Viljen til sejr er vigtig, men viljen til forberedelse er altafgørende"

"Forskellen på det umulige og det mulige grundlægges, i en persons vilje og beslutsomhed til at opnå målet"

shimano campagnolo sram polar powertap srm stages garmin

'