Sådan øger du naturligt dit Testosteron niveau

Testosteron gavner dine fysiske præstationer, øger din evne til at restituere og udholde smerte og giver dig generelt en større livskvalitet.

Her er 13 tiltag der kan øge dit Testosteron niveau helt naturligt.

Få orgasme inden træning og konkurrence

Det er en skrøne at du ikke må have sex før en konkurrence hvis du vil præstere max. Det er faktisk præcis det modsatte du skal gøre! Flere studier har vist, at både mænd og kvinder har fordel af, at dyrke sex før en fysisk præstation. Det er ikke sex i sig selv, men selve orgasmen der øger din produktion af Testosteron. Jo større / bedre din orgasme er, jo mere Testosteron producerer din krop. I tests slog en kvindelig bokser 20% hårdere og hendes udholdenhed blev forbedret med 25% efter hun havde haft sex (inkl. Orgasme). Så det er ret så betydelige fordele du kan give dig selv med denne metode – og så er det samtidigt sjovt og dejligt ;o)

Tab vægt I form af fedt

Er du overvægtig er det typisk forbundet med et relativt højt nivaeau Østrogen og lavt niveau Testosteron niveau. Som cykelrytter er det præcis det modsatte du gerne vil opnå. De fødevarer, du vælger at spise vil være den drivende kraft til, at nå dit vægttab mål

Høj intensitets træning (Især Kombineret med intermitterende fastende)

Højintensive og korte træningsøvelser, to til tre gange om ugen, kombineret med et struktureret træningsprogram, er også vigtig ifm. dit vægttab. Det skal helst inkludere meget tunge løft/træning, da denne type træning øger dit testosteron niveau.

Indtag meget af mineralet Zink

Mineralet zink er vigtigt for din Testosteron produktion. Forskning har påvist at Zink giver en markant forbedring i Testosteron niveauer hos mænd der inden testen havde lave Testosteron niveauer.

Det er anslået, at op til 45 procent af voksne over 60 år kan have lavere end de anbefalede zink niveauer i kroppen. Også selvom de tog kosttilskud, havde ca. 20-25 procent af ældre voksne stadig utilstrækkeligt med Zink i kroppen. Hold dig til max 40 mg Zink om dagen, af sundhedsmæssige årsager.

Styrke træning

Testosteron kan hjælpe din krop til, at opbygge større muskelmasse og til regulering af fedt i din krop. Testosteron gør dig bedre i stand til at restituere og udholde smerte, f.eks. ved meget hård træning eller konkurrence. Hold derfor dit Testosteron niveau højt, når du er cykelrytter eller vil præstere godt i den sport du dyrker. Men også fordi det giver dig mere energi, større overskud og mere lyst til sex hele livet (øget libido).Det handler ikke bare om styrketræning med en bestem måde at lave øvelserne på. Det har størst effekt når du træner dine største muskelgrupper. Det er ryg, lår / ben. Øvelserne Squat og alle typer rygøvelser er fremragende. Træn meget tungt og med få gentagelser (4-5). Denne træning er perfekt ifm. cykling, da du også restituerer relativt hurtigt fra denne træningsmetode. Selve øvelserne kan du også med fordel lave helt langsomt, 6-8 sekunder pr. gentagelse, der er med til at stimulere dine muskler på mikroskopisk niveau.

Indtag meget D vitamin

Denne ingrediens virker i det centrale område af din hjerne. Det hjælper til, at frigøre hormoner og tilfører en stigning af din testosteron følsomheden, hvilket kan føre til øget effektivitet i opbygning af muskler i din træning. D-vitamin kan også bidrage til, at øge testosteron niveauet i din krop og hjælpe med at skabe basis for meget hurtig opbygning af solide muskler med lavt fedtindhold.

Reducer stress

Når du er stresset, frigiver din krop høje niveauer af stresshormonet Cortisol. Dette hormon blokerer virkningerne af Testosteron, formentlig fordi vi biologisk set ved testosteron-associeret adfærd (parring, konkurrence, aggression) kan mindske dine chancer for at overleve i en nødsituation. Hvis du under en konkurrence, holder dig stressfri, vil det også gavne virkningen af Testosteron og dermed forbedre din præstation.

Begræns eller fjern sukker fra din kost

Du kan opnå stor sundhedsmæssig gevinst ved at skære kraftigt ned på sukker – eller skære det helt væk! Husk fødevarer, der er tilsat sukker og fruktose samt kornprodukter såsom brød og pasta, bør alle være begrænset. Pasta er dog en rigtig god madtype til restitution efter hård træning eller konkurrence!

Indtag sund fedt (omega 3-6-9 fedtsyrer)

  • Oliven og olivenolie
  • Kokosnødder og kokosolie
  • Smør fremstillet af økologisk mælk
  • Rå nødder, såsom mandler eller pekannødder
  • Økologiske æggeblommer
  • Avocadoer
  • Økologisk kød
  • Palmeolie
  • Uopvarmet økologisk nøddeolie

Indtag af forgrenede aminosyrer (BCAA) f.eks. via Valle Protein

Forskning tyder på, at BCAA resulterer i højere Testosteron niveau, især når det tages samtidigt med styrke træning. De højeste koncentrationer af BCAA som Leucin finder du i mejeriprodukter, især via kvalitetsprodukter fra oste og valle protein.

Bukkehorn (frø)

Bukkehorn hjælper din krop til at fremme niveauet af testosteron ved, at forhindre den i at slippe ud af kroppen. Dette kan give mulighed for, at du får en større mængde af testosteron i kroppen. Videnskabelige forsøg tyder på, at dette kan føre til større muskler ved træning, øget styrke, mere energi og generelt få et højere testosteron niveau i din krop.

Maka Rod

Maca hjælper med at aktivere det mandlige reproduktive system og øge dit testosteron niveau og din sædproduktion. Denne ingrediens kan hjælpe med, at holde din testosteron produktion på fuld speed. Maca forbedrer dit immun system og for kvinder kan det hjælpe til en mere balanceret menstruation.

Hvid Hat Champion (ekstrakt)

Det er den almindelige hvide champion du kender fra supermarkedet. Nogle videnskabelige forsøg tyder på, at Hvid hat champion kan bidrage til en mere afbalanceret østrogen niveau for en mand. Du har dog brug for så meget, at du ikke kan spise dig til det uden at få maveproblemer. En ekstrakt er derfor at foretrække, så du kan få de mængder der gavner dig.

Læs også: Testosteron forbedrer din præstation i træning og konkurrence

 

shimano campagnolo sram polar powertap srm stages garmin

'