Turbotræner Program

Tab fedt ved brug af styrketræning

Styrketræning for cykelryttere er en meget attraktivt langsigtet strategi, der udover øget styrke og muskelmasse, gør det nemmere for dig at kontrollere din vægt.

Styrketræning for cykelryttere gør det lettere, at vedligeholde eller reducere din fedt procent, fordi stigningen i muskelmassen øger dit basale stofskifte og dit samlede daglige kalorieforbrug.

Traditionel aerob træning (73-80 % af max pulsen) nedsætter kroppens samlede vægt ved forbrænding af overskydende kropsfedt, men er ikke til gavn for at vedligehold eller øge din muskelmasse.

I en sport som cykling vil du med tiden tabe muskelmasse. Din krop tilpasser sig de særlige styrke behov på cykel og bevarer den optimale mængde af muskler den har brug for til at arbejde. Dette forklarer cykelrytteres behov for styrketræning i den sekundære sæson for, at "genopbygge" den mistede muskelmasse.  Dette forklarer også hvorfor styrketræning i din primære sæson er til gavn, hvis der trænes med de rigtige øvelser, den rigtige belastning og antal gentagelser.

Da energi stofskiftet sker i muskelcellerne, er styrketræning en effektiv metode til at øge stofskiftet ved, at øge din basale kropsvægt (øget muskelmasse). Modstanden der er involveret i styrketræning øger muskelmassen og dermed din basale kropsvægt  som aerobe træning ikke understøtter i samme grad, såsom cykling.

Ved brug af styrketræning er den virkelige fordel for en cykelrytter, at øget muskelmasse øger dit aerobe energi stofskifte og fremmer dermed en mere effektiv udnyttelse af ilt og fedtsyrer fra den energi du tilfører din krop.

Undersøgelser har vist, at mælkesyre grænserne stiger dramatisk ved brug af styrketræning, hvilket tyder på at det er en fremragende kilde til anaerob træning.

Styrketræning forbedrer simpelthen dine præstationer!

Dette er i overensstemmelse med den øgede aktivitet i muskelcellerne ved brug af resistens træning og det øgede behov for brændstof til musklerne så de kan arbejde optimalt.

Dette peger på, at styrketræning for cykelryttere og andre atleter i en udholdenhedsidræt, med fordel kan udvikle den anaerobe muskulære udholdenhed, på grund af musklernes tilpasning af tolerance og bufferkapacitet af forhøjet mælkesyre.

Et styrketræningsprogram for cykelryttere, er et virkeligt godt supplement til din cykeltræning fordi der opbygges styrke og udholdenhed ved meget høje aerobe niveauer.

I tillæg kan styrketræning også være nyttig som en alternativ form for konditions træning, der kombinerer høj intensitet (anaerob 84-90 % af max puls) via vægt-øvelser, med lav intensitet aerob (73-80 % af max puls) aktivitetsperioder, dvs. almindelig cykeltræning.

Rytter feedback

Niclas: "Træningen går super! Og for at det ikke skal være løgn, vandt jeg årets første MTB marathon i Silkeborg. Så jeg er bare tilfreds!"

Klaus: "Har aldrig været i så god form som nu, og så har jeg tabt 5 kg!"

Cykeltræningsprogram

shimano campagnolo sram polar powertap srm stages garmin

'