Turbotræner Program

Undgå knæskader - skift klamper på dine cykelsko

Inspireret af mange læsere som har spurgt mig til råds, når de har fået ondt i knæene efter cykeltræning har jeg noteret et par tips der kan forebygge skader generelt og knæskader i særdeleshed!

  1. Skift som minimum dine klamper for hvert kørt 10.000 km! En slidt klampe er lig med at du højst sandsynligt træder lidt forkert i forhold til det du bør.
  2. Med mindre at du er en meget erfaren rytter, bør du sørge for at dine klamper har "frigang" således at du kan vrikke cykelskoen 2-5 grader til hver side uden at du klikker dig ud af dine klik pedaler.
  3. Skift cykelsko når de er slidt! Især regn, slud, sne og mudder i skoven er ting der gør dine cykelsko slidt, også selvom de måske ikke er så gamle. Slid kan ske på læder og plastik på selve overdelen af skoen, i skoens låsemekanisme eller i selve skosålen.
  4. Køb cykelsko med en stiv sål. Dette giver dig bla. det mest direkte tråd i pedalerne uden tab af energi, men en slidt og blød skosål kan være med til at du stille og roligt vænner dig til at træde forkert i forhold til din naturlige fodstilling.
  5. Indstil dine klamper så de sidder lige under fodballen, altså det bredeste sted på foden. Juster evt. klampen 1-2 mm længere mod hælen hvis du føler for det.
  6. Indstil også dine klamper efter din naturlige stilling af dine føder. Du kan se det på din naturlige gang når du går på fliser med våde fødder f.eks. i svømmehallen. Hvis din venstre forfod f.eks. peger lidt udad i forhold til den højre, så bør dine klampe på venstre sko justeres tilsvarende!

FormTop Citater

"Enhver kan træne så det sortner for øjnene - kun få evner at træne optimalt"

"Stor fremgang skabes ikke med styrke alene.  Vedholdenhed er en lige så vigtig faktor"

"Viljen til sejr er vigtig, men viljen til forberedelse er altafgørende"

"Forskellen på det umulige og det mulige grundlægges, i en persons vilje og beslutsomhed til at opnå målet"

shimano campagnolo sram polar powertap srm stages garmin

'