Turbotræner Program

Huskeliste til din Mountainbike mtb træning

Allerede i september måned er det en god ide at begynde at tænke over om du vil benytte mountainbike træning som suplement til din vintertræning.

Hvis du har en mtb stående i kælderen fra sidste vinter står den måske stadig med størknet mudder fra december måned…sidste år!

Så skal der som regel altid skiftes kæde, krans og de forreste klinger, måske en ny bagskifter og helt sikkert nye fælge og bremseklodser. (jeg kører ikke med skivebremser endnu i hvert fald). Derfor ryger der hurtigt et par tusinde kroner i farten, men så er man også kørende. Mountainbike turene i skoven er en rigtig god adspredelse fra landevejens vindblæste veje som normalt følges hånd i hånd med efteråret. Har du ikke en mountainbike, så anskaf dig en! Det er fedt, at køre 5-10 ryttere sammen på skovtur og allerhelst med et mix af brede skovstier og tekniske singletracks.

Træning på mtb om vinteren er en virkelig god adspredelse fra landevejstræningIsær de tekniske stykker giver dig en øget evne til at kontrollere din cykel, og du kan tage de optrænede tekniske egenskaber med dig ud på landevejen og din skinnende racercykel. På mountainbike er det næsten uundgåeligt, at du kommer ud for uheld, enten hvor styrt eller en gren hurtigt kan gøre hjulet skævt, gearet ødelagt eller din kæde måske knækker.

Jeg lister her op for dig, hvad du skal huske og hvilke ting du bør forberede dig på allerede inden du tager ud på træningstur i skoven på din mountainbike.

  1. Hav altid din cykelhjelm på. Styrt er næsten uundgåeligt hvis du vil udfordre dig selv lidt i skoven.
  2. Træn helst sammen med andre. Når der sker styrt, uheld med materiellet eller andet er det altid rart at være to til at løse problemet.
  3. Hav altid din mobiltelefon i baglommen. Så sikrer du dig, at du kan få fat i hjælp hvis det skulle gå helt galt, f.eks. ved et styrt.
  4. 2 mtb cykelslanger, eller skum der lapper hullet indefra.
  5. Cykelpumpe (til mtb cykelslanger!), eller gaspatroner (husk at lave en prøve på en punktering hjemmefra, så du er helt sikker på hvordan sådan en fungerer i praksis).
  6. Montér dæk indlæg som nedsætter risikoen for punkteringer.
  7. Umbrako nøgle sæt, hvis der går noget løs eller hvis der f.eks. skal justeres en sadelhøjde.
  8. En Mountainbike kan køre i alt slags vejrKædeaftrækker. Husk at købe en med forholdsvis stort håndtag, for når du står ude i skoven en kold efterårsdag, med sveden dryppende ned fra næsetippen og med kolde og mudrede fingrene, så er de små smarte kædeaftrækkere utroligt svære at bruge når også kæden er våd og kold.
  9. Tjek gummi på bremseklodser samt justering inden du kører.
  10. Tilpas dæktryk efter vejrforhold og det terræn du skal ud og træne i. Spørg eventuelt en du kender der har erfaring på dette område. Modsat landevejs raceren er det oftest ikke den bedste løsning at pumpe luft i mtb dæk op til max! Hovedregel Benyt typisk 2,5-3 bar når det er meget mudret og 3-4 bar når det er tørt.
  11. Eger nøgle, og øv dig hjemmefra i at bruge den så du kan komme videre hvis du f.eks. knækker en eger.
  12. Vand og energi bar.
  13. Evt. solbriller når solen skinner eller gulle/røde brilleglas når det regner eller det er overskyet.
  14. Tøj, sko med klamper, sko overtræk og handsker skal tilpasses vejrforholdene.
  15. MTB cykelhandsker, mudder og evt. regn gør, at landevejens cykelhandsker som regel må give op så du ikke har ordentligt greb på styret.
  16. Vask altid cyklen efter træning og smør kæde, krans og andre bevægelige dele omhyggeligt. På den måde holder dit materiel længere.

E-mail

Rytter feedback

Niclas: "Træningen går super! Og for at det ikke skal være løgn, vandt jeg årets første MTB marathon i Silkeborg. Så jeg er bare tilfreds!"

Klaus: "Har aldrig været i så god form som nu, og så har jeg tabt 5 kg!"

Cykeltræningsprogram

shimano campagnolo sram polar powertap srm stages garmin

'