Træning i hård vind

Efteråret giver altid udfordringer for en cykelrytter der gerne vil vedligeholde sin træning. Cykeltræning i modvind er ikke altid god træning.

Vinden tager til og i takt med at vindhastihederne tager til i styrke, gør den koldere luft at luftmolekylerne ligger tættere på hinanden. Dermed er en given vindhastighed altid hårdere at træne i når det er koldt, set i forhold til samme vindhastighed om sommeren når det er varmt!

Træning i hård modvind

Mange træner 1½ time i modvinden og finder en rute hjem den sidste time i medvind. Det er meget fint, men det er også meget krævende for dine benmuskler og din psyke at holde skruen i vandet i de første 1½ times tid i modvind. Dine benmuskler kan tilmed have tendens til at blive hårde og knapt så effektive med denne type træning.

Træning i sidevind er bedre

Prøv i stedet at lægge din træningsrute sådan, at du sik sakker op imod vinden, lidt lige som når en sejlbåd skal sejle imod vindretningen. På den måde har du ikke konstant modvind i 1½ times tid, men sidevind fra skiftende sider. Det sparer på din psyke og dine kræfter, men gør også at dine benmuskler ikke bliver hårde i modvinden.

Det er til stor glæde når du skal i træne i medvinden hjem, for så evner du bedre at træne med de lidt højere omdrejninger og højere fart hjemad. Tilsammen giver dette en bedre træningsdag for dig som cykelrytter.

FormTop Citater

"Enhver kan træne så det sortner for øjnene - kun få evner at træne optimalt"

"Stor fremgang skabes ikke med styrke alene.  Vedholdenhed er en lige så vigtig faktor"

"Viljen til sejr er vigtig, men viljen til forberedelse er altafgørende"

"Forskellen på det umulige og det mulige grundlægges, i en persons vilje og beslutsomhed til at opnå målet"

shimano campagnolo sram polar powertap srm stages garmin

'