Sådan kan visualisering hjælpe dig

En ef de mest anvendte teknikker indenfor mentaltræning er visualisering. Men i virkeligheden gælder det meget mere end visualisering.

Du skal ikke bare se situationen for dig, men også lytte, mærke, føle og måske smage og lugte den for dig. Jo flere sanser og større indlevelse du bruger, des bedre mentalt forbederedt er du. Det nytter ikke, at du kaster dig ud i en stor opgave, hvis ikke du tror, du kan klare den.

Sådan hjælper visualisering dig:

  • Du forbereder hjernen på situationen, og den vil derfor ikke virke så skræmende og ubekendt for dig.
  • Det handler om at du skal overbevise dig selv om at du kan opnå dit mål
  • Du skal først og fremmest tænke positivt, lyt til din indre dialog og vær bevidst om dit kropssprog
  • Undgå at bruge ordet ”ikke” og bevar en positiv kropsholdning: løft hovedet, ret ryggen skyd brystet frem. På den måde signalerer du ikke bare selvtillid og gå på mod til omverden, men du sender også samme signaler til hjernen.

Mange kaster sig ud i opgaver og tænker blot ”at det nok skal gå”. Det gør det måske også, men hvorfor overlade det til tilfældigheder, om du klarer de vigtige mål, du har sat dig, hvis du kan forbedre chancerne betydeligt med mentaltræning?

Alle præstationer i sport, på arbejdet eller i privatlivet starter med din mentale indstilling. Mentaltræning går kort sagt ud på at skabe præstationen i hovedet på dig selv, før du faktisk udfører den. Det indebærer, at du forbereder dig selv på præstationen, overbeviser dig selv, om det kan lade sig gøre, og træder ind i situationen og oplever den, som om det sker lige nu.

Det første vigtige skridt for at nå et ønsket mål er forberedelse. Du ved godt, at du skal forberede en masse praktiske ting, når du skal lave noget vigtigt. Er materialet i orden? Hvad tid skal jeg være der inden start? osv. De praktiske ting er en ting, men det er gælder også om at forberede sig oppe i hovedet. Få ryddet op i alle unødige ting, der ligger og rumsterer ogsørg for, at alt er på plads inde i hovedet og vær forberedt på de uforudsete ting, der kan dukke op. Så ved du, hvordan du skal agere i sådan situationer.

FormTop Citater

"Enhver kan træne så det sortner for øjnene - kun få evner at træne optimalt"

"Stor fremgang skabes ikke med styrke alene.  Vedholdenhed er en lige så vigtig faktor"

"Viljen til sejr er vigtig, men viljen til forberedelse er altafgørende"

"Forskellen på det umulige og det mulige grundlægges, i en persons vilje og beslutsomhed til at opnå målet"

shimano campagnolo sram polar powertap srm stages garmin

'