Sådan bør du Arbejde med Målsætninger

At arbejde med målsætninger i et struktureret træningsforløb er en nødvendighed for, at skabe overblik og angive hvilken retning man ønsker at bevæge sig i.
Disse teknikker der beskrives her, kan meget fint også bruges udenfor det at cykle. Det at strukturere sine målsætninger, delmål og planlægning er særdeles effektive arbejdsredskaber til, at planlægge sine aktiviteter i forhold til et givent mål.

Enhver målsætning består af følgende elementer:

  1. Overordnet motivations faktor
  2. Overordnet målsætning
  3. Målsætning
  4. Delmål
Du bør finde frem til din overordnede motiverende faktor, som er den grundpille der driver dig til at træne på din cykel. Dernæst bør du sætte dig selv en overordnet målsætning.
 
Den overordnede målsætning deles ned i mindre målsætninger som har til hensigt, at bringe dig videre til dine målsætninger i den enkelte cykel sæson. Sådan bliver du ved med, at bryde dine mål ned i mindre og mere overskuelige mundfulde.
 
Mange gør disse ting ubevist i et helt livsforløb. Nogle mennesker får endda også succes, uden brug af målsætninger, men er ikke i stand til, at forklare præcis hvordan denne succes er opnået.
 
Ved at skrive dine mål og delmål ned, og synliggøre målene for dig selv, bliver du meget mere bevist om hvilken retning du bevæger dig i. Desuden kan du til enhver tid gå ind og rette på de faktorer som du synes er vigtige for, at du kan nå dine næste (del)mål. Målsætninger kan brydes helt ned til, at være små gøremål på en specifik dag.

FormTop Citater

"Enhver kan træne så det sortner for øjnene - kun få evner at træne optimalt"

"Stor fremgang skabes ikke med styrke alene.  Vedholdenhed er en lige så vigtig faktor"

"Viljen til sejr er vigtig, men viljen til forberedelse er altafgørende"

"Forskellen på det umulige og det mulige grundlægges, i en persons vilje og beslutsomhed til at opnå målet"

shimano campagnolo sram polar powertap srm stages garmin

'