Vitaminer - er de farlige for dig?

Der er en del skriverier i pressen om vitaminer og mineraler kan være farlige hvis du spiser for mange af dem. Der nævnes herunder især vitamin A og E som værende farlige hvis der indtages for meget. Du skal altid forholde dig til de advarsler der kommer i medierne med en sund nysgerrighed og prøve at vurdere om det er en generel anbefaling til helt almindelige mennesker der har 8-16 jobs og spiller 1 times badminton hver søndag.


I særligt krævende idrætsgrene som cykling er, stiller det større krav til den næring du giver din krop. Den anbefaldede kostpyramide er rettet imod Hr og Fru Jensen som ikke træner så meget, men ellers spiser sundt.

Når du træner mere end ca. 9 timer om ugen skal du ikke længere spise efter de officielle anbefalinger og den kostpyramide der medfølger. Når du træner meget anbefales det, at du gradvist næsten bør vende den anbefalede kostpyramide på hovedet!

Din træning gør, at du skal spise kostpyramidenanderledes, da din krop har brug for en helt anden fordeling af energi og har brug for en hel del flere kallorier og næringsstoffer for, at fungere optimalt.

Netop derfor er det vigtigt for dig, at spise vitaminpiller svarende til 100 % af dit daglige behov (ADT) i tillæg til din daglige kost. Følg vejledningen på emballagen af de vitaminer du køber.

Et supplement af Magnesium er en virkelig god ting som kan forhindre kramper når du træner meget. Én tablet én gang dagligt på max 300 mg magnesium er nok. For meget magnesium kan virke afførende så det er vigtigt ikke at overdrive.

FormTop Citater

"Enhver kan træne så det sortner for øjnene - kun få evner at træne optimalt"

"Stor fremgang skabes ikke med styrke alene.  Vedholdenhed er en lige så vigtig faktor"

"Viljen til sejr er vigtig, men viljen til forberedelse er altafgørende"

"Forskellen på det umulige og det mulige grundlægges, i en persons vilje og beslutsomhed til at opnå målet"

shimano campagnolo sram polar powertap srm stages garmin

'