VO2 max og Kondital

Hvad betyder VO2 max?

Lad mig prøve at dele det logisk op.

V = Volumen
O2 = Oxygen (ilt)
Max = maximalt

Populært kaldes det for din maximale iltoptagelse.

VO2 er altså en enhed der benyttes til, at måle hvor mange milliliter ilt du optager i kroppen når du trækker vejret i et minut. VO2 max er det antal milliliter ilt du maximalt kan trække ned i lungerne og angives som volumen pr minut. VO2 max kan vises på to måder som begge er udtryk for VO2 max:

 

  • Absolutte VO2 max: ml/min (antal milliliter ilt pr minut)
  • Relative VO2 max: ml/kg/min (antal milliliter ilt pr kg legemsvægt pr minut)

Hvad betyder Kondital?

Dit kondital er lig med din relative VO2 max, da dit kondital tager højde for din vægt. Derfor er dit kondital også lig med din VO2 max når denne defineres som antal ml/kg/min. Netop fordi konditallet tager højde for din vægt, kan du sammenligne dit kondital med andres kondital og se hvem der er i bedst form. Men to ryttere med samme kondital, kan godt have forskellig styrke på cyklen, hvis den ene har et højere AT niveau og derfor kan arbejde tættere på sin Max Puls uden at producere mælkesyre!

Blandt kendte professionelle cykelryttere der har fået målt virkelig høje kondital er:

Greg Lemond, kondital 92
Miguel Indurain, kondital 88
Lance Armstrong, kondital 84

Et virkelig godt kondital for en elite cykelrytter er ca. 75-80 og utrænede voksne ligger på ca. 30-40. For sammenligningens skyld kan jeg oplyse om, at en veltrænet trav eller galop hest har et kondital på omkring de 200 ml/kg/min.

Hvad påvirker VO2 max?

Højde - oppe i højderne f.eks. i bjerge er der mindre ilt i luften
Alder - grænsen for hvor højt du kan få din VO2 max, falder med alderen
Køn - som udgangspunkt er kvinders VO2 max lavere end mænds
Træning - med den rigtige træning kan du øge din VO2 max og dit dermed også dit kondital

Måling af VO2 max:

Ligesom din max puls er forskellig fra den sportsgren du dyrker, varierer din VO2 max også efter sportsgren.

Ved måling i et testcenter, får du en maske på, der registrerer den luft du ind- og udånder. Der bliver målt hvor meget luft du indånder og hvor meget ilt luften indeholder. Ved udånding, måles der hvor meget ilt der er tilbage i luften, så du ved hvor meget ilt du har optaget i kroppen.

Ifølge studier på måling af VO2 Max via Watt Max testen som tilpasses din vægt, alder og træningsniveau sammenlignet med målinger i et testcenter, er det ikke mere nøjagtigt at foretage test i et testcenter, da der ved begge målinger er beskeden usikkerhed på 3-8 %. Det er godt nyt, da du sikkert heller ikke har adgang til dette avancerede testudstyr.

Reference: rapport

Udskriv

FormTop Citater

"Enhver kan træne så det sortner for øjnene - kun få evner at træne optimalt"

"Stor fremgang skabes ikke med styrke alene.  Vedholdenhed er en lige så vigtig faktor"

"Viljen til sejr er vigtig, men viljen til forberedelse er altafgørende"

"Forskellen på det umulige og det mulige grundlægges, i en persons vilje og beslutsomhed til at opnå målet"

shimano campagnolo sram polar powertap srm stages garmin

'