Træning på de mørke landeveje

Brugervurdering: 0 / 5

Stjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktiv
 

På de mørke landeveje er der 6 ting du skal være opmærksom på:

  1. Baglygter
  2. Forlygte
  3. Måneskin
  4. Lokalkendte bilister
  5. Vejstriber
  6. Rabat mellem vej og cykelsti

Baglygter


Det absolut vigtigste for dig er montering af baglygter og reflekser bagerst på skærmen. Den største fare for at eller andre kan komme til skade er hvis du bliver påkørt bagfra.

Forlygte

Forlygten bruges primært til at blive set. Selv gode cykelforlygter evner ikke altid at lyse vejen fuldstændigt op. Forestil dig en mørk landevej hvor der er lave skyer og næsten ingen lys. En kraftig forlygte vil oplyse lidt af vejen og du vil kunne se der hvor den lyser. I lyskeglens kant opstår der en slags væg hvor du ikke kan se noget som helst, lidt ligesom hvis man fanger en hare i lyskeglen fra en bil (som jo nærmest sker hele tiden) Derfor vil du kunne få et meget bedre overblik ved helt at slukke din forlygte. Prøv det, og giv lige dine øjne lidt tid til, at vænne sig til mørket.
NB! Husk at tænde for forlygten når der kommer modkørende.

Måneskin

Husk dine cykellyget!Ved måneskin er vejen til dels oplyst hvis der ikke er skyet. Men netop når månen ses og der ingen skyer er, kan du bedre se, men det er også et tegn på, at det om vinteren er koldere i bakkedale.

Lokalkendte bilister

Pas meget på når du cykler på de små lokale landeveje og vejen svinger. De lokalkendte bilister skærer svingene med høj fart på landet, fordi de kender ethvert sving. Hvis disse bilister er på vej hjem fra arbejde er de trætte og du er måske ikke så synlig med din forlygte som du tror. Risikoen for, at blive kørt ned er mange gange større end når du cykler ligeud. Træn derfor altid på veje du kender, så du ved om vejen drejer.

Vejstriber

Der hvor det er muligt skal du følge striben i højre side og lig dig altid på venstre side af striben. Ved dagslys vil du ofte kunne køre på højre side af striben, men på grund af mørket og dit begrænsede udsyn har du brug for lidt ekstra reaktionstid. Hvis den højre vejstribe ikke forefindes bør du følge midterstriben også selvom du har slukket forlygte. Kommer der modkørende trafik, tænder du forlygten og venter til den modkørende trafik er ca.100 meter fra dig og lyser vejen op foran dig. Først da, trækker du ind til højre side af vejen. Nøjagtig samme taktik skal du bruge hvis trafikken kommer bagfra. Dine baglygte(r) blinker og lyser konstant og du ses altid på lang afstand. Du skal lige prøve det nogle gange, så får du hurtigt rutinen i denne taktik.

Sne

På en kold vinteraften hvor det har sneet og vejene er ryddet er situationen nærmest optimal når man skal træne på cykel i mørke. Den hvide sne ligger i siderne og markerer tydeligt hvor du ikke skal cykle og vejen er sort og markerer tydeligt hvor du skal cykle.

Rabat mellem vej og cykelsti

Rabat mellem vej og cykelsti kan skabe lange sorte skygger, så du absolut intet kan se foran dig. Det er et sandt mareridt at cykle hvor du næsten blændes af trafikkens lygter forfra og hvor græsrabatten danner lange kulsorte skygger henover cykelstien. Denne situation er meget farlig og i situationen er du måske i den størst mulige fare for at køre galt. En stærk cykellygte helt nede ved vejen (i skyggen), kan lyse cykelstien op foran dig. Det eneste alternativ til dette er helt, at undgå disse stykker med cykelsti.

UdskrivE-mail

FormTop Citater

"Enhver kan træne så det sortner for øjnene - kun få evner at træne optimalt"

"Stor fremgang skabes ikke med styrke alene.  Vedholdenhed er en lige så vigtig faktor"

"Viljen til sejr er vigtig, men viljen til forberedelse er altafgørende"

"Forskellen på det umulige og det mulige grundlægges, i en persons vilje og beslutsomhed til at opnå målet"

shimano campagnolo sram polar powertap srm stages garmin

'