Angrib udfra vindens styrke og retning

Sæt hårdt tempo i sidevinden:

Hvis der er megen vind, kan vinden bruges som en hjælpende hånd i et angrebsforsøg. Vinden kan være hård at køre i, og netop på dette tidspunkt, kan det være svært at sidde i felt med mange ryttere. Især hvis det går stærkt.

Det er vigtigt for dig der vil udnytte vinden som din partner, at du har udset dig et punkt på ruten hvor du ved, at vinden kommer fra siden. Udnyt sidevinden ved, at køre stærkt i fronten af feltet eller den gruppe du gerne vil køre væk fra. Farten skal sættes højt. Derfor er det også her en god ide, at have en aftale med andre ryttere i feltet om, at køre stærkt netop der. Måske kører du på et team eller i en klub hvor I er flere ryttere til start i samme cykel løb. Når man er flere kan farten sættes højere end hvis du er alene om arbejdet. Det skal være ca. de 10 første ryttere der tager føringer, og en enkelt rytter der er 'dørmand'.

En 'dørmand' er den rytter der sidder lige bagved de 10 forreste ryttere, helt inde i vejkanten. Denne rytters opgave er, at forhindre andre ryttere i at presse sig op blandt de 10 første ryttere. Det er netop formålet, at der skal køres så stærkt, at der opstår et hul bagved 'dørmanden' ned til de næste ryttere, så man på denne måde
danner en front gruppe af ca. 10 ryttere.

Brug vinden til din fordel i en mindre gruppe:

Brug vinden især om foråretFølgende teknik kan du benytte i en konkurrence situation hvis du sidder i en mindre ruppe, og der samtidigt er meget vind.

I en gruppe af ryttere der kører konkurrence, er det normalt, at man deles om, at age føring i den hårde vind. Men som løbet udvikler sig, bliver nogle ryttere fterhånden trætte, og nogle ryttere vil endda måske ikke tage del i føringerne. På etop det tidspunkt er det tid til, at der igen skal ske en udskilning i gruppen.

Forhåbentligt er du en af de ryttere, der har lidt overskud tilbage. Hvis det er ilfældet, bør du prikke én anden rytter på benet og markere, at du har tænkt dig at ngribe. Du bør helst angribe enten i en sidevind, eller på en bakke, og allerhelst vis begge aspekter kan kombineres. Du skal med lidt mimik og fagter gøre den rytter
du prikker til, opmærksom på, at du har tænkt dig at angribe. Igen vil den kloge rytter udse sig den rytter, der vil være en støtte lige efter angrebet, og en rytter du mener, at kunne vinde over i en eventuel finale, som værende den rytter du prikker til.

Denne vurdering bør du gøre uanset om det er front gruppen eller en sekundær gruppe du sidder i. Hver gang bliver du nemlig en erfaring rigere. Efter selve angrebet, til I sidde jer to ryttere der rykkede, og højst 1-2 andre ryttere. Det er med garanti en sikker måde, at dele en gruppe op i mindre enheder.

Hele humlen i denne taktik er, at du bør være initiativtageren til denne udskilning, uanset om du er den stærkeste i gruppen, eller du måske er en af de svageste. Ved at det er dig der tager initiativet, er chancerne for at netop du sidder i den forreste del, når gruppen deles, størst. Når du først sidder i front gruppen, kan du altid på ny vurdere situationen ud fra hvilke ryttere der sidder der, og hvordan du føler dig.

Udnyt en stærk medvind til din fordel:

Kører du i en gruppe og I nærmer jer afslutningen på løbet, skal du vurdere dine kræfter i forhold til gruppen. Hvis du på forhånd ved, at der er en stærk medvind, på et tidspunkt og du føler, at du stadig har lidt overskud, så er det en god taktik at sætte et angreb ind lige før medvinden. I selve medvinden vil du være i stand til, at holde et højt tempo, også selvom du sidder alene, da vinden hjælper lidt til. Hvis ikke du har det store overskud kan du også her bruge teknikken med at prikke til en anden rytter i gruppen inden dit angreb. På denne måde sidder i to i medvinden.

Denne taktik er særlig velegnet for gode temporyttere. Temporyttere har en evne til selv, at kunne holde et højt tempo i store gear. Det er netop denne evne der er brug for i en stærk medvind. Tilmed er det en fordel for en temporytter, at forsøge sig med netop denne taktik, da de også oftest ikke er så stærke i en spurt. Temporytteren skal altid forsøge, at komme alene hjem til målstregen hvis han sidder i en gruppe. Det gælder om at udnytte sine styrker og ikke sidde og vente på at få fiasko på grund af en svaghed.

At køre i modvind:

Det er ikke en fordel at angribe alene eller måske to mand i sidevind, hvis der lige bagefter kommer et stykke med modvind. Det koster dig energi og kræfter, at skabe et hul til dine modstandere, og modvinden vil gøre, at dit angreb bliver endnu hårdere. Brug derfor dine kræfter med omtanke.

to vindmøllerDu skal altid forsøge at tænke fremad. Hvis du ved, at der om lidt kommer et stykke med sidevind, skal du prøve at presse dig så langt frem som muligt inden dette stykke vej. Du skal dog ikke så langt frem, at du sidder forrest i modvinden. Nogle gange kan det dog godt være nødvendigt for, at 'overleve' det kommende stykke vej med sidevind.

Er du tvunget til at tage fronten i modvinden, skal du ikke også sætte tempo når der kommer sidevind. Du kan køre blandt de første rundt i svinget, og når der kommer sidevind, overlader du arbejdet til dem der har siddet i læ af netop dig. Du bør stadig holde dig fremme inde i læsiden. På denne måde skaber du dig selv den mest optimale position hvis sættes hårdt tempo i sidevinden. Du er måske endda så heldig, at placere dig selv lige bagved de 10 ryttere der sætter hårdt tempo i sidevinden.

Kontra angreb i vindstille vejr:

En klassisk måde at angribe på er, at angribe lige efter andre ryttere har forsøgt et angreb. Det er ligesom ved angreb efter en spurt. Feltet er ofte uorganiseret, og dem der lige har forsøgt et angreb er trætte, og det kan give dig det fornødne forspring. Ofte når der ikke er så meget vind, angribes der mange gange, før det lykkedes nogen at komme fri fra feltet.

En god taktik er, at sidde lidt tilbage fra fronten, og 'blot køre med' når der angribes. Du skal hverken angribe eller lukke et hul op til dem der angriber. Du skal sidde lige bagved der hvor det sker, og vente tålmodigt på det rigtige tidspunkt hvor du selv kan angribe. Vent med angreb på vindstille dage til mange har forsøgt sig. Når du starter at angribe, er du forholdsvis frisk i forhold til de andre, og dine chancer for at komme fri af feltet i et udbrud er større.

shimano campagnolo sram polar powertap srm stages garmin

'