Angrib udfra rutens forløb

I en konkurrence situation er det klogt at udnytte de fordele der automatisk kan hjælpe dit angreb lidt på vej. Du kan udnytte rutens forløb til at hjælpe dig med at angribe fra en gruppe eller fra feltet og på den måde få en hjælpende hånd med på vejen helt gratis!

Angrib på små snoede veje:

At prøve at angribe umiddelbart før eller på små snoede veje i enten byer eller skovområder er også særligt velegnede, fordi feltet ikke har noget overblik over alle ryttere. Når du ligger blot et par hundrede meter foran feltet eller i en tørre gruppe, kommer man hurtigere ud af syne, når vejene er snoede. Denne taktik er ofte brugt og kan oftest bedst lade sig gøre hvis man er et par stykker, der kan hjælpe hinanden med, at sætte et højt tempo.

Feltet, eller den gruppe ryttere man er stukket af fra, vil som regel godt hente jer tilbage igen. Men feltets styrke er mindre på små snoede veje, idet, at feltet er trukket langt ud, så et samarbejde mellem flere ryttere om forfølgelsen af dig/jer er sværere at få organiseret.

Efter hvert sving kører de forreste ryttere hurtigt igennem svingene, ligesom dig/jer i udbruddet, men jo længere man sidder nede i feltet, jo langsommere kan rytterne køre igennem det samme sving. Dette skyldes, at flere ryttere kører ved siden af hinanden nede i feltet, og på den måde bliver svinget skarpere end det i virkeligheden er, og hastigheden for ryttere længere tilbage er sat ned i forhold til dem i spidsen. Måske sidder de ryttere i feltet som er mest ivrige efter, at hente dig/jer der er stukket af, lidt længere tilbage i feltet. Inden disse ryttere får kæmpet sig frem til spidsen af feltet har du og dine følgesvende måske allerede de sekunder der skal til for at udbruddet kan holde til mål.

Angrib på en bakke:

Et godt tidspunkt, at sætte et angreb ind, er på bakker. Dette kræver naturligvis, at du er god til at køre på bakker og, at du har et godt antrit på bakker. At køre på selve bakken kræver, at du er god til bakkekørsel. Angrib med en sprint på en bakke Du bør placere dig blandt de forreste inden bakken for så, at forsøge dig med et egentligt angreb på selve bakken.

Som regel lykkedes denne taktik hvis du er god på bakker, men problemet er snarere, at kunne udbygge det forspring man har lavet til den gruppe eller felt man lige er stukket af fra. En god metode er derfor, at du allerede inden løbet aftaler med én eller to andre, at I kan stikke af sted sammen netop der. Hermed er I også et par stykker der angriber på selve bakken, og altså også et par stykker til, at sætte tempo efter bakken, så forspringet kan udbygges yderligere.

Hvis der ikke er lavet forhåndsaftale med nogen, er en rigtig god metode, at du umiddelbart før bakken udvælger én rytter som befinder sig lidt foran dig, som værende den rytter der skal prøve et angreb med dig. Kør op bagved rytteren, prik personen på benet og gør tegn til, at personen skal sætte sig lige bagved dig, og gør det klart, at du har tænkt dig at angribe. På denne måde er man ret sikker på ikke, at sidde alene efter forceringen på selve bakken. Den rigtig snu rytter, prikker til den rytter som du ved kan følge dig på bakken, men som du omvendt også ved du kan slå i en eventuel finale hvis I to kom hjem til målstregen sammen.

Angrib lige efter en bakke:

En anden god metode er, at vente med et angreb til lige efter bakken, eller lige efter, at et angreb på selve bakken er neutraliseret. Det er et moment i løbet, ligesom efter en sprint, hvor feltet er uorganiseret, og de ryttere der netop har prøvet, at rykke på bakken er trætte.

Det er dog et af de sværeste kunststykker, at rykke netop her, fordi du trods alt også selv skal med op over bakken forholdsvis langt fremme, og dog så langt tilbage, at du ikke naturligt bliver en del af de ryttere som ligger og prøver, at køre efter dem der forsøger et angreb på bakken. Det er lidt af et kunststykke, og der skal lidt held til samtidigt.

I denne situation er det utroligt svært, at lave en forhåndsaftale med andre ryttere, men hvis det lykkedes, er det som regel en sikker metode til, at skaffe sig værdifulde sekunder på.

shimano campagnolo sram polar powertap srm stages garmin

'