Styrketræning for cykelryttere

Du kan med rette spørge, om det er en god ide, at benytte styrketræning til, at udvikle din fysik som cykelrytter. Svaret er et helt klart, JA.

Styrketræning er generelt rigtigt godt som supplement til alle sportsgrene, da du kan målrette dit arbejde på, at styrke specifikke dele af din krop, som støtter og supplerer de store muskelgrupper du ellers normalt benytter i din sport.

Cyklingen giver naturligvis stor belastning af de store muskler på benene, men også mave og især din ryg tager imod mange ujævnheder fra vej og skal samtidigt modstå, at overkroppen er forholdsvis stillestående det meste af tiden.

Når man cykler, bruges også den store baldemuskel som i samarbejde med baglåret er nogle muskelgrupper der kan give dig stor fremgang, såfremt du arbejde seriøst med dem. Disse to muskler og til dels også læg musklen er i særdeleshed dem der benyttes når man træder “det runde tråd”, og i forbindelse med tidskørsler på en tempocykel.

Kig lidt nærmere på de professionelle cykelryttere på fjernsynet, og du vil bemærke, at det ikke kun er bentøjet de har arbejdet seriøst på at udvikle. De fleste ryttertyper har fordel af, at være stærk i arme og skuldre. Især sprintere udvikler disse muskelgrupper, men også du bør arbejde med disse muskelgrupper, uanset hvilken ryttertype du er. Afhængigt af hvilket formål din styrketræning har, skal der arbejdes mere eller mindre på disse områder.

FormTop Citater

"Enhver kan træne så det sortner for øjnene - kun få evner at træne optimalt"

"Stor fremgang skabes ikke med styrke alene.  Vedholdenhed er en lige så vigtig faktor"

"Viljen til sejr er vigtig, men viljen til forberedelse er altafgørende"

"Forskellen på det umulige og det mulige grundlægges, i en persons vilje og beslutsomhed til at opnå målet"

shimano campagnolo sram polar powertap srm stages garmin

'