Maxpulstest - måling af max puls

Tag dig maxpuls via en maxpulstest for, at få fastsat dine puls trænings zoner. Når du skal have fastsat din maxpuls er det vigtigt at du finder maxpulsen via den sportsgren som du skal benytte resultatet i.

maxpulstest, vo2 maxDin maxpuls er ofte forskellig fra sportsgren til sportsgren. Dvs. når du cykler, så bør du også cykle for at finde din max puls. Hvis du f.eks. løber for at finde din max puls, kan den ganske givet godt være en anden end hvis du finder den ved at cykle, og så vil hele dit grundlag for at træne i pulszoner være ubrugeligt. Det er videnskabeligt bevist!

Her får du serveret en måde hvorpå du kan finde din maxpuls via cykeltræning:

Måling af max puls:

Du bør sætte dig op på en turbotræner eller kondicykel, så du opnår et jævnt tråd, og ikke har bakker, vind og andre forstyrrende elementer.

NB! Din Max Puls er IKKE altid den samme! Din Max Puls falder i takt med at du bliver ældre OG falder i takt med at du kommer i bedre form! (se reference nederst.) Derfor anbefaler FormTop.dk at du måler din Max Puls løbende, ca. 1 gang om måneden! Derefter bør du igen beregne dine måske ændrede træningszoner med Din Pulszone Beregner!

  1. Tip 1: Hvis du ikke har pulsmåler, kan du tælle din puls via halspulsåren på 15 sekunder og gang med 4.
  2. Tip 2: Du kan tælle dine OPM ved, at tælle dine pedal omrejninger på 15 sekunder og gane med 4.
  3. Tip 3: Testen skal udføres med pedalomdrejninger på 80-100 OPM

OPM = Omdrejninger Per Minut

Før testning:

  • Undgå træning forud for testen
  • Sørg for, at dine ben er så friske som muligt
  • Sikre, at du sover og spiser ordentlig mad dagen før
  • Undgå koffein, kaffe, te og sportsdrikke
  • Sørg for at lave en ordentlig opvarmning

1. Lav en god opvarmning i ca 15-30 minutter, herunder et par korte spurter med mindre og større belastninger.

2. Vælg en konstant hastighed og en belastning, der svarer til, at cykle lige ud på en landevej i et minut. Øg belastningen stabilt for hver 30 sekunder og hold tempoet.

3. Når du er ude af stand til at holde tempoet længere, øg belastningen en sidste gang og fortsæt cyklingen, indtil du er helt opbrugt.

4. Aflæs nu din hjertefrekvens. Har du ikke pulsur kan du tælle dine pulsslag på 15 sekunder og gange med 4, så skulle du gerne have fundet din maxpuls. I nogle tilfælde er der stigninger i hjertefrekvensen kort efter testen er afsluttet.

Reference:

Din maxpuls falder når din form forbedres: U.S. National Library of Medicine, National Institutes of Health

FormTop Citater

"Enhver kan træne så det sortner for øjnene - kun få evner at træne optimalt"

"Stor fremgang skabes ikke med styrke alene.  Vedholdenhed er en lige så vigtig faktor"

"Viljen til sejr er vigtig, men viljen til forberedelse er altafgørende"

"Forskellen på det umulige og det mulige grundlægges, i en persons vilje og beslutsomhed til at opnå målet"

shimano campagnolo sram polar powertap srm stages garmin

'