Fordele ved brug af pulstræning

Hjertets evne til at pumpe blod rundt i kroppen til dine muskler er utrolig vigtig. De vigtige røde blodlegemer transporterer ilt til dine muskler. Jo flere røde blodlegemer dit hjerte kan pumpe rundt i kroppen pr. pulsslag jo mere kan dine muskler præstere.

Du opnår følgende fordele ved brug af målrettet pulstræning:

 

  • En lavere hvilepuls.
  • En lavere puls/minut ved en given belastning.
  • En bredere arbejdszone.
  • Evnen til, at arbejde tættere på dine grænseområder af din puls i længere tid.
  • En minimering af din restitutions tid.

Som med alle typer for ”hjælpemidler” til at forbedre din træningsindsats er der altid fordele og ulemper. Fordelene ved at træne dit hjerte til, at opnå en større kapacitet er oplagte, men kan godt opnås uden brug af pulsmåler.

Pulstræning, Pulszone, TræningszoneDet vil samtidigt også sige, at ved en given belastning, skal et hjerte der pumper meget ilt pr. pulsslag arbejde mindre end et hjerte der ikke pumper så meget ilt. Pr. pulsslag. Der måles altid i pulsslag pr. minut, altså det antal pulsslag dit hjerte slår på et minut ved en given belastning.

Det er derfor utroligt vigtigt at udfordre dit hjerte, ligesom du udfordrer dine muskler med max ydelse. Også hjertet kompenserer for den store belastning ved, at forbedre sin kapacitet i dine hvileperioder. På denne måde gør hjertet sig klar til, at klare endnu hårdere belastning næste gang, på nøjagtig samme måde som du udfordrer dine muskler med intervaltræning, som var beskrevet i lektionen om Intervaltræning.

FormTop Citater

"Enhver kan træne så det sortner for øjnene - kun få evner at træne optimalt"

"Stor fremgang skabes ikke med styrke alene.  Vedholdenhed er en lige så vigtig faktor"

"Viljen til sejr er vigtig, men viljen til forberedelse er altafgørende"

"Forskellen på det umulige og det mulige grundlægges, i en persons vilje og beslutsomhed til at opnå målet"

shimano campagnolo sram polar powertap srm stages garmin

'