Hvorfor intervaltræning gør dig bedre

Intervaltræning er en vigtig brik i opbygningen af præstations forbedringer. Det gælder i alle typer af sport der afhænger af fysiske præstationer, derfor også for cykelryttere. Det er vigtigt at huske, at det er i din restitutions tid du genopbygger og øger din kapacitet. Det vil sige når du holder pause efter en eller flere hårde træningsdage.

Din kapacitet kan dog først øges når du træner tæt på dit max, og musklen vil med efterfølgende restitution kompensere ved, at opbygge musklen yderligere, så musklen kan klare endnu hårdere træning næste gang.

Med intervaltræning producerer musklen flere røde blodlegemer. Det er de røde blodlegemer der transporterer ilt rundt i kroppen, og som er en af de vigtigste faktorer der skal til for, at musklen kan arbejde.

Populært kaldes det, at musklerne overkompenserer. Det er derfor, at intervaltræning er en absolut nødvendighed hvis du vil øge din kapacitet og præstationer, hvad enten det er enkeltstarter eller på længere distancer (cykelløb/motionsløb) du ønsker at forbedre dig i. Det er først efter en eller flere hviledag(e) og på din derefter følgende træningstur, at du vil kunne mærke forbedringen.

Intervaltræning betyder, at du i flere på hinanden følgende kortere perioder, træner med en høj hjertefrekvens. Hjertefrekvens defineres som det antal slag hjertet pumper på et minut.

  1. Du bør altid træne intervaltræning med omtanke.
  2. Træn mere intervaltræning som optakt og i selve din primæresæson.
  3. Du skal dog ikke helt udelade intervaltræning om vinteren.

Liquigas i holdløb under Tour de FranceEr du banerytter skal der dog også trænes forskellige interval typer om vinteren, op til de ønskede mål du har sat dig. I praksis betyder intervaltræning, at man 2-3 gange på en mellemlang træningstur kører kortere passager hvor der bliver kørt tæt på din max kapacitet.

Ideen med denne type træning er, at presse sine muskler til det yderste for derefter, at rulle stille og roligt igen så musklerne får total hvile. Herefter gentages øvelsen. På denne måde træner du musklerne helt op på smertegrænsen, og med efterfølgende hvile vil du kunne træne endnu hårdere ved næste intervaltræningsdag.

På selve den planlagte intervaltræningsdag vil du ikke kunne mærke forbedring fra interval til interval, da du under denne form for ekstreme træning opbruger din energi i løbet af dagen.

FormTop Citater

"Enhver kan træne så det sortner for øjnene - kun få evner at træne optimalt"

"Stor fremgang skabes ikke med styrke alene.  Vedholdenhed er en lige så vigtig faktor"

"Viljen til sejr er vigtig, men viljen til forberedelse er altafgørende"

"Forskellen på det umulige og det mulige grundlægges, i en persons vilje og beslutsomhed til at opnå målet"

shimano campagnolo sram polar powertap srm stages garmin

'