Effektiv træning på en time

Har du prøvet at have travlt?

Har du prøvet at have planlagt en lidt længere træningstur, hvor disse planer er blevet forstyrret af udefra kommende hændelser?

Det tror jeg vi alle har oplevet. Det skete for mig i går. Jeg havde planlagt en træningstur på ca. 3 timer og havde afsat tid og glædede mig virkelig til turen. Og så sker det. Der popper en uforudset hændelse op, som spolerer mine planer. Hvad gør du og jeg i sådan en situation?

Vi træner naturligvis den tid vi kan og tilpasser træningsturens øvelser til den tid vi har til rådighed.

Jeg havde kun ca. 1 time til rådighed. Jeg havde planlagt et lidt længere togt i et bakket landskab, men sådan skulle det altså ikke være denne gang. Min løsning på dette problemområde blev at benytte mig af intervaltræning!

For at være helt præcis, passede det for mig på denne dag bedst med to intervaltyper, hvor jeg kørte ca. 90-95 % af min max puls i ca. 3-4 min. Min styrke netop nu var ikke til andet end, at jeg kørte begge intervaltyper i medvind, hvilket er det bedste for alle der ikke har styrken til, at bevare en høj kadence (ca. 100 o/min) i et højt gear (minimum på stor klinge).

Hvis du ikke har så meget tid til at træne i, bør du mere end blot overveje intervaltræning.

Det er en naturlig måde, at gøre dine kortere træningsture mere effektive, så du stadig rykker dine grænser. Men lad nu være med at tabe hovedet og træne intervaltræning hver eneste gang du træner. Hvis du følger rådene fra artiklerne om intervaltræning via FormTop.dk så er du hjulpet godt på vej til at starte med.

FormTop Citater

"Enhver kan træne så det sortner for øjnene - kun få evner at træne optimalt"

"Stor fremgang skabes ikke med styrke alene.  Vedholdenhed er en lige så vigtig faktor"

"Viljen til sejr er vigtig, men viljen til forberedelse er altafgørende"

"Forskellen på det umulige og det mulige grundlægges, i en persons vilje og beslutsomhed til at opnå målet"

shimano campagnolo sram polar powertap srm stages garmin

'