Grundlæggende Træning til Holdløb og Parløb

For at et holdløb og et parløb skal glide så godt som muligt, er det nødvendigt at træne meget ofte sammen. Jo bedre rytterne kender hinanden, jo bedre bliver resultatet.

Når der trænes sammen, bør der trænes oftere på de cykler man skal benytte til løbet. Specielt hvis der er tale om deciderede tempo cykler, er det en nødvendighed, at træne skift og andre forskellige øvelser.

Man bør ikke træne meget mere end max 2 timer på en tempocykel, da cyklen kræver en position som kroppen normal vis ikke er vant til. Træner man ofte på sin tempo cykel, kan man godt træne længere tid, men træn hellere mere effektivt i den tid du sidder på cyklen.

Jens Voigt i føring i et holdløbNår holdet træner sammen, bør der ofte trænes i løbs tempo, eller meget tæt på dette. Det er man nødt til for, at fremprovokere nogle af de situationer der kan opstå i et hold løb. En rytter kan f.eks. have en dårlig dag, og have svært ved at komme i gang. I sådan et tilfælde skal holdet træne hvilken løsning der skal vælges. Normalt er det bedst, at den nævnte rytter blot sætter sig på hjul af de andre fra start af, og så senere falder ind i rytmen og kan tage del i føringerne.

Undervejs er det ofte sådan at hver enkelt rytter gennemgår forskellige faser, hvor rytteren er frisk, træt og måske opgivende. Det kan ske for alle, især på selve løbs dagen, hvor der måske er lidt nerver på. Sørg for at have indøvet en løsning til træning, så der ikke kan ske nogle uovervejede ting undervejs.

FormTop Citater

"Enhver kan træne så det sortner for øjnene - kun få evner at træne optimalt"

"Stor fremgang skabes ikke med styrke alene.  Vedholdenhed er en lige så vigtig faktor"

"Viljen til sejr er vigtig, men viljen til forberedelse er altafgørende"

"Forskellen på det umulige og det mulige grundlægges, i en persons vilje og beslutsomhed til at opnå målet"

shimano campagnolo sram polar powertap srm stages garmin

'