Bakkekørsel i Holdløb og Parløb

Kørsel opad bakke:

Teknikken i bakkekørsel afhænger af bakkens beskaffenhed. En stejl bakke kræver ekstra opmærksomhed på ryttere der ikke er så skrappe til stejle bakker. Farten er nødt til at blive sat efter den ”svageste” rytter i disse situationer. Er bakken længere, og knapt så stejl (som det typisk er på hovedveje) skal der køres mere almindeligt med 30 sekunders føringer.


Den rytter der ligger forrest hen imod bakken, skal sørge for at slå ud ca. 30-50 meter FØR bakken, så denne rytter kan nå, at komme på hjul igen inden det går opad. Det er ALLES ansvar at dette lykkedes. Nogle gange kræver det den rytter der ligger nr. to og derfor skal starte på bakken skal råbe ”slå ud” til den rytter der fører, da man i sin føring nemt glemmer disse små regler i kampens hede.

Den rytter der tager slutningen af bakken, slår ud inden toppen, så denne rytter igen når på hjul akkurat på toppen af bakken. Dette gøres for, at undgå at denne rytter ikke kommer ordentligt på hjul efter bakken, hvor der vil være opbygget lidt syre i benene, og en ny ”frisk” rytter tager over. Er bakken længere end til én føring, som på bakker max. må være ca. 30 sekunder, skiftes der midt på bakken og tredjemanden tager i disse tilfælde over på toppen. Alle skal huske på at den eller de ryttere der har taget føringen på bakken har lidt mælkesyre i benene, så farten skal forholdsvis langsomt op i tempo igen efter bakken er forceret.

Hvis du vil rejse dig op på bakken, skal du være særligt opmærksom på, at der sidder en rytter lige bagved dig. Når man normalvis rejser sig op, rykker cyklen ca. 10 cm bagud idet man rejser sig. Netop i hold løb kan denne aktion være fatal med styrt til følge hvis rytteren bagved dig rammer dit baghjul med sit forhjul. Det er derfor vigtigt, at når du rejser dig op, at du er opmærksom på dette, og nærmest hjælper din cykel frem med armene idet du rejser dig op. På denne måde forbliver afstanden til båden rytteren foran og rytteren bagved dig den samme.

 

Rytterne fra Liquigas sidder flot på hjul af hindanden i dette HoldløbKørsel nedad bakke:

Den rytter der kan køre hurtigst nedad, skal i udgangspunkt tage alle føringer ned ad bakke. Der kan hentes utroligt mange sekunder ved, at kunne holde en høj fart nedad. Og de andre på holdet kan forholdsvis let sidde på hjul, så det koster ikke holdet mange kræfter at forcere ved, at holde en ekstrem høj fart nedad.

Typisk skal den rytter der skal køre nedad bakkerne ”afleveres” næsten som en sprinter, ca. 100 meter før det begynder at gå ned. På denne måde kan den person der netop har slået ud, igen nå ind på hjul af gruppen, INDEN det begynder at gå virkelig stærkt nedad. Sker dette ikke, får denne rytter utroligt svært ved at sidde med gruppen i det høje tempo nedad, derfor er det utroligt vigtigt at dette overholdes.

Den rytter der tager over efter nedkørsel, skal blot holde farten, indtil rytteren der tog bakken nedad er kommet ind på hjul igen. Sørg for at komme ind i en rytme igen så hurtigt som muligt, og udnyt den høje hastighed fra bakken nedad til, at sætte en snithastighed der er en lille smule højere end normalt, og så langsomt tilpasse hastigheden til det "normale" igen.

FormTop Citater

"Enhver kan træne så det sortner for øjnene - kun få evner at træne optimalt"

"Stor fremgang skabes ikke med styrke alene.  Vedholdenhed er en lige så vigtig faktor"

"Viljen til sejr er vigtig, men viljen til forberedelse er altafgørende"

"Forskellen på det umulige og det mulige grundlægges, i en persons vilje og beslutsomhed til at opnå målet"

shimano campagnolo sram polar powertap srm stages garmin

'