Føring og Afslapning i Holdløb og Parløb

Når du får din føring, så lad være med, at fyre kræfterne af med det samme, også selvom du har overskud. Hold blot farten, og vent med at øge farten til rytteren der har slået ud er kommet på hjul igen. Øg farten roligt.

Har du overskud, så gå ind og tag et ansvar og tag en længere og hårdere føring! Men tag altid en vurdering af længden der er tilbage og tag hensyn til om der f.eks. er modvind på vej hjem, så skal der gemmes lidt kræfter til hjemturen!

For ryttere der føler de er ”svagest” i gruppen, skal huske at det er langt bedre at tage en kort føring frem for at springe et par føringer over. Det giver trods alt en lille pause til holdkammeraterne, og alle kan så også se at du ikke har så mange kræfter tilbage, så de kan gå ind og tage et lidt større ansvar. På denne måde er holdet ikke nødt til at kommunikere på det punkt. En kort føring, er tegn på træthed, og så ved alle dette.

Teknik i vinden:

Under normale vind og vejforhold kan det anbefales at tage en føring på ca. 30 sekunder, og så skifte. Efterhånden som tiden går, vil trætheden melde sig og den eller de ryttere der har det største overskud må gå ind og tage et ansvar, og tage lidt længere føringer.

Tag generelt lidt kortere føringer når der er modvind. Tag lidt længere føringer i medvind. Sørg for, at udnytte at der f.eks. er en lastbil der overhaler langsomt bagfra hvis vinden kommer fra venstre. Udnyt hæk, træer og biler i højre side, hvis vinden kommer fra højre. Pas på kastevinde der let tager fat i pladehjul.

FormTop Citater

"Enhver kan træne så det sortner for øjnene - kun få evner at træne optimalt"

"Stor fremgang skabes ikke med styrke alene.  Vedholdenhed er en lige så vigtig faktor"

"Viljen til sejr er vigtig, men viljen til forberedelse er altafgørende"

"Forskellen på det umulige og det mulige grundlægges, i en persons vilje og beslutsomhed til at opnå målet"

shimano campagnolo sram polar powertap srm stages garmin

'