Svingteknik i Holdløb og Parløb

I et holdløb og parløb skal der ikke satses i svingene. Det gælder om at holde skiftene så gnidningsfrit som muligt.

Hvis den sidste rytter ”tabes” i et sving, og denne rytter sidder og kæmper for at lukke f.eks. 10 meter op til de andre i 100-200 meter, er det nok til, at forringe denne rytters præstation i resten af holdløbet på grund af forceringen. Det kan også være, at de andre opdager, at den sidste rytter er sat af gruppen og har problemer, og holdet stopper med at træde i pedalerne for at få rytteren på hjul igen.

Tempoet er dermed trukket ud af alle på holdet, og der vil gå forholdsvis lang tid før hele holdet føler det kører gnidningsfrit igen. Måske opnår holdet aldrig den følelse igen, pga. afbrud i rytmen. Derfor er det vigtigt ikke at satse i svingene, med mindre man har trænet specifikke brede sving, hvor man kan køre igennem med relativ stor fart. Dette kræver dog øvelse, og anbefales derfor kun til de mest erfarne ryttere / hold.

Udnyt derimod hellere svingene, også de store "flade" sving til, at skifte føring i. Skiftet sker hurtigere og det er nemmere for rytteren der skal have føringen at komme frem til sin føring. Dvs. gratis sparede kræfter.Forståelse for svingteknik i et holdløb og parløb er utroligt vigtigt

FormTop Citater

"Enhver kan træne så det sortner for øjnene - kun få evner at træne optimalt"

"Stor fremgang skabes ikke med styrke alene.  Vedholdenhed er en lige så vigtig faktor"

"Viljen til sejr er vigtig, men viljen til forberedelse er altafgørende"

"Forskellen på det umulige og det mulige grundlægges, i en persons vilje og beslutsomhed til at opnå målet"

shimano campagnolo sram polar powertap srm stages garmin

'