Enkeltstart Kadence og Pedalarmslængde

Længere pedalarme end dem du benytter på din landevejscykel bruges ofte til enkeltstartet. Dette er generelt en fordel med hensyn til effekten idet du så gør brug af løftestangsprincippet hvormed du kan presse flere watt ned i pedalerne.

Læs i øvrigt mere om valg af pedalarmslængde her: Tips til rigtig indstilling af din cykel

Denne ændring kan medføre muskulære forandringer og kræver derfor en tilvænningsperiode på 2-3 dage.

Du bør derfor højst forlænge pedalarmene med 2,5 mm i forhold til den længde pedalarme du benytter på din landevejscykel.
Start rettidigt træning med enkeltstarts indstillinger eller enkeltstartscykel for, at tilpasse dig forandringerne

Hvilken frekvens af pedalomdrejninger (kadence) der er perfekt for dig varierer efter hvilken form for muskelfiber du har.

En enkeltstart bør køres med følgende omdrejninger:

  • Langsomme muskelfibre: Kadence 95-105 OPM
  • Hurtige muskelfibre: Kadence 80-90 OPM

Er du god til at spurte og/eller har du relativ stor muskelmasse på benene har du hurtige muskelfibre.
Er du god i bjerge og/eller har du relativ spinkel muskelmasse på benene har du langsomme muskelfibre.

FormTop Citater

"Enhver kan træne så det sortner for øjnene - kun få evner at træne optimalt"

"Stor fremgang skabes ikke med styrke alene.  Vedholdenhed er en lige så vigtig faktor"

"Viljen til sejr er vigtig, men viljen til forberedelse er altafgørende"

"Forskellen på det umulige og det mulige grundlægges, i en persons vilje og beslutsomhed til at opnå målet"

shimano campagnolo sram polar powertap srm stages garmin

'