Enkeltstart Aerodynamik og Test før Konkurrence
Her får du et par råd om hvordan du forbereder dig til en enkelstart
Enkeltstart Aerodynamik
- Vindmodstanden udgør omkring 90 % af din indsats når du cykler på flad med en hastighed på 30-35 km/t og derover.
Derfor er det naturligvis af stor betydning at finde den mest fordelagtige position på cyklen for netop dig. Derfor er det også det bedste at have en cykel der er sat specielt op til dig, en enkeltstartscykel, så ikke du skal til at justere din eksisterende landevejscykel.
Tommelfingerreglen på en 30 km enkeltstart er at
- Et pladehjul på baghjulet giver ca. 30 sekunder i forhold til et almindeligt 36 eger hjul
- En aerodynamisk enkeltstarts hjelm giver ca. 15 sekunder i forhold til en almindelig hjelm med ventilations huller
- Højprofil carbon forhjul giverr ca. 15 sekunder i forhold til et almindeligt 36 eger hjul
- En fantomdragt giver ca. 5-10 sekunder i forhold til en almindelig trikot + bukser
Videnskabelige forsøg har vist at en reduktion af dit frontareal kan reduceres med op til 35 % mindre end på din normale landevejscykel. Dette indebærer en ekstrem ændring af din position på enkeltstart cyklen. Denne ekstreme position kan forringe din effektivitet i pedal trådet på 10-20 %.
Når der køres enkeltstart i etapeløb skal positionen endda også tage højde for at du formentlig er mere træt end normalt og din effektivitet i pedal trådet er dermed heller ikke den samme hvilket din position på cyklen skal tage højde for.
Det gælder om at finde et kompromis hvor aerodynamik og fysisk effektivitet er optimalt for netop dig. Dette gøres ikke udelukkende ved at trille af sted i normal fart, at indstille cyklen som de professionelle eller at indstille cyklen efter specifikke mål. Du må foretage tests i konkurrence tempo med den kraft og fokusering du vil tillægge en enkeltstart i en konkurrence.
TT Aero tests
- Find en bakke på 2-300 meter, stejl nok til at du opnår ca. 50 km/t.
- Start på toppen af bakken fra det samme sted hver gang. Jo længere du triller jo bedre er din aerodynamik. Flere tests, på samme dag!, er naturligvis nødvendigt i forsøget på at eliminere faktorer såsom vindhastighed og temperatur.
- Du bør træde rundt i pedalerne i dit laveste gear således at du ikke har modstand i pedal trådet, så får du samtidigt testet den turbulens der opstår når fødderne drejer rundt.
- Det er også muligt at afprøve særlige materialer såsom hjul, styr, dæk, hjelme osv. …