Indfør individualitet i klubtræningen

Det er vigtigt at forstå budskabet med individuel tilpasning af din cykeltræning korrekt.

Fællestræningen i klubberne rundt omkring bør absolut ikke udgå til fordel for træning alene. Det vil føre til, at ryttere træner i mindre grupper eller enkeltvis, som måske på kort sigt er til gavn for dem selv, men til skade for fællestræningen og klub ånden. I sidste ende er det heller ikke til gavn for den enkelte rytter ofte, at skulle træne alene. På lidt længere sigt, motiveres de fleste mennesker af, at være sammen med andre, og træne i og som en gruppe.

Selvom du har hvile uge, og ikke skal træne interval den pågældende dag, så mød op til fællestræningen alligevel. Træn med de andre, undlad blot, at køre de intervaller de andre kører. Som regel er I et par stykker der ikke skal træne så hårdt denne dag, så kan I køre i forvejen, og igen samles med gruppen når en given interval er overstået.

Den næste uge er det måske dig der skal køre hårde intervaller, og nogle andre der skal hvile. Det er helt fint, og kan sagtens integreres i en fællestræning. Det kræver blot, at alle fremmødte til fællestræningen er opmærksomme på denne vigtige detalje, og ruten kan planlægges derefter. Hvis du er medlem af en motions- eller cykelklub, er det derfor en god ide, at inddrage den ansvarlige træner i disse ord. Øverst til højre i denne artikel, kan du med det samme sende link til denne artikel via e-mail til din klubtræner.

Det kan også være, at du træner i en klub hvor der ikke trænes interval træning, som det typisk vil være i en motionsklub. Du bør derfor overveje, om du skal træne med det hold du plejer, på en dag eller i en uge hvor du ikke skal træne så hårdt. Ellers opnår du ikke de vigtige restitutions perioder i dit træningsforløb.

NB! En god idé til, at træne i gruppe på en restitutions dag eller uge er, at træne med en gruppe der har lidt lavere niveau end du normalt selv har. Vær dog særdeles opmærksom på, at hvis du en dag eller måske en hel uge træner med en gruppe der har lavere niveau end dig selv, er det dem der sætter tempoet og ikke dig. Du vil hurtigt finde ud af, at du bliver upopulær hvis du lige skal vise at du er den stærkeste. Du skal tilpasse dig deres måde at træne på, ellers bør du hellere køre alene de dage du skal træne med lav intensitet.

FormTop Citater

"Enhver kan træne så det sortner for øjnene - kun få evner at træne optimalt"

"Stor fremgang skabes ikke med styrke alene.  Vedholdenhed er en lige så vigtig faktor"

"Viljen til sejr er vigtig, men viljen til forberedelse er altafgørende"

"Forskellen på det umulige og det mulige grundlægges, i en persons vilje og beslutsomhed til at opnå målet"

shimano campagnolo sram polar powertap srm stages garmin

'