Mælkesyre har du altid i blodet

Vidste du at du altid producerer mælkesyre, også når du ikke træner? Selv når du hviler dig producerer du ca. 1,5 mmol, og indtil 2011 vidste man ikke hvorfor 4 mmol var en relativ fast grænse for hvornår musklerne ikke kunne klare at arbejde mere. (du syrer til)

I 2011 lavede man et videnskabeligt forsøg der viste, at din nyre sørger for, at transportere mælkesyren væk op til og med moderat træning.

Ved hårdere træning skal leveren sørge for det resterende arbejde. Så hvis din lever ikke fungerer optimalt kan den ikke hjælpe på samme måde som hvis den arbejder optimalt.

Derfor bør du f.eks. ikke drikke alkohol ifm. et hårdt træningsprogram. Men det gør du jo nok heller ikke ;o)

Der kommer snart en mere uddybende artikel om emnet.

FormTop Citater

"Enhver kan træne så det sortner for øjnene - kun få evner at træne optimalt"

"Stor fremgang skabes ikke med styrke alene.  Vedholdenhed er en lige så vigtig faktor"

"Viljen til sejr er vigtig, men viljen til forberedelse er altafgørende"

"Forskellen på det umulige og det mulige grundlægges, i en persons vilje og beslutsomhed til at opnå målet"

shimano campagnolo sram polar powertap srm stages garmin

'